Tuesday, May 26, 2009

Teratak hijjaz, sg merab ke Putrajaya...

Ahad lepas mak dan abah saya datang dari perlis untuk kursus umrah yang diadakan di teratak hijjaz. Bertolak dari kuala selangor jam 5 pg demi memastikan sampai di KL sentral jam 7 pg. Alhamdulillah jam 7.10 dah sampai ke KL sentral meskipun bertolak dr rumah terlewat 45 mnt. Puas ibunya nak mengejutkan irfan last2 papanya angkat irfan terus masuk dalam kereta.

illustrasi dalam kaabah

Sampai di KL sentral terus ambil mak dan abah bertolak ke putrajaya seperti yang telah dimaklumkan bahawa teratak hijjaz terletak di presint 11 putrajaya. Sampai di presint 11 satu teratak pun tak jumpa. Terus la menuju ke balai polis tapi bila tanya polis pun katanya tak wujud teratak hijjaz dan tak pernah dengar pun.Apalagi terulat2lah sebentar sambil2 menghubungi pegawai teratak hijjaz yang belum berangkat telefonnya.maklumlah baru jam 7.15pg..

pandangan sebenar dalam kaabah

Akhirnya telefon pun berangkat dalam jam 7.45pg ,katanya bukan presint 11 tapi presint 16 plak.hahahaha...apa ni lawak antarabangsa ke,dipendekkan cerita terus lah kami menuju ke pre 16 yang berhampiran dengan alamanda...pegawai tadi memberi arahan terus menuju ke PICC (teringat masa ambil anugerah cemerlang maktab dulu...) tapi tak sampai PICC pusing balik ke pre 16. Dalam hati menyumpah seranah pegawai tuh tapi sabar je lah katanya lagi jalan nak ke SM teknik Sepang plak...berpusing-pusing.

Bila dah kata SMT sepang apa lagi saya pun terus keluar dari putrajaya menuju ke sg.merab...dan pusing-pusing tak sampai 15 mnt sampai pun di teratak hijjaz. Pada awalnya kami dah sampai di Putrajaya jam 8.15 pg akhirnya sampai di teratak hijjaz jam 9.00 pg...hampir sejam melayan penunjuk arah yang entah apa-apa....

Kesimpulannya...bukan senang nak ikut arahan yang kurang jelas dan tak tepat. Apa yang kita lalui di dunia hanyalah satu perjalanan belum pasti sampai atau tidak. Umrah Hijjaz tu 31 hb Mei ni. Doakanlah mak dan abah saya selamat sampai ke tanah suci.Selepas 19 tahun mengerjakan haji. Azral kalau boleh tolong tu.....tolong la ye.

ok setakat ni dulu.wslm

2 comments:

Ruzain Syukur Mansor said...

Assalamualaikum..

Ustaz, mantop! boleh buat bengkel Blog utk Guru j-QAF daerah Kuala Selangor ni.

Jemput ke www.akademipenulisbebas.wordpress.com

Ruzain Syukur Mansor
www.akademipenulisbebas.wordpress.com

yahuza said...

salam ya sahabat, macam mana ni demo sesat, ado gu dekat2 tak tanya, umah kawe 2km je ngn teratak hijaz,,,,

hebat la, pakat2 ada blog blako doh loni